Jumaat, 22 April 2011

Serba Sedikit Istilah Hulu Keris & Jenis Kayu

ISTILAH HULU KERIS DAN JENIS JENIS KAYU:

Pelbagai nama HULU KERIS yang terdapat diseluruh Nusantara ini.
Patani disebut hulu pekaka.
Semenanjung Tanah Melayu telah diberikan nama-nama seperti Anak Ayam Teleng, Anak Ayam Sejuk, Jawa Demam, Kakak tua, Tapak Kuda, Kencana, dan Pekaka. 
Di Indonesia banyak terdapat nama namanya seperti Hulu gaya Yogyakarta Wanda Naradakanda,Gaya Wanda Banaran,Gaya Surakarta wanda Longok ,Hulu Madura,Gaya Surakarta seperti Gaya model Donoriko.
Gaya Bali Penjelmaan rekabentuknya perbagai rupa dan bentuk seperti ada yang menggambarkan kekuatan dan kekuasaan senjata tersebut yang bersifat Raksaksa dan Garuda. 
Ragam hias hulu keris kebanyakannya bermotifkan bunga timbul, awan larat, bunga tebuk, ketam guri, bentuk fauna dan juga bentuk dewa Hindu dengan imbasan wajah manusia.

Ukiran pada hulu keris biasanya diperbuat dari kayu pilihan dari Perdu atau Tunjang kayu seperti Kayu Kemuning, Trembalo(Jawa),Tegor, Tempinis, Sena,Celagi, Petai Belalang, Boai, Lebang dan Kayu Hitam,Kayu Awar-awar(Jawa),Kayu Tayuman(Jawa) ,kayu klengkeng(Jawa),Kayu Tayuman,dsb.
Ada juga terdapat diperbuat dari Gading Gajah, Tanduk, Gigi Ikan Paus,juga dari bahan logam seperti Emas, Perak, Besi dan Kemor (sejenis batu karang) dsbnya.


Hulu Tajong(patani)

Hulu Anak Ayam Teleng

Hulu Anak Ayam Sejuk

Hulu Kakak Tua


[Gambar: Carian imej Google]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan